شاهرخ میرزایی، مدیرعامل شرکت تلاشگران پایدار زرمس ایرانیان؛
فضای قوی بازار مس و نیاز به پررنگ‌تر شدن انجمن مربوطه/ معرفی پروژه شرکت تلاشگران پایدار زرمس ایرانیان

انجمن‌ها ماهیت اجرایی ندارند ولی می‌توانند در سیاست‌گذاری‌ها و قوانینی که به تصویب می‌رسد تأثیرگذار باشند و دیدگاهشان موردتوجه قرار می‌گیرد. انجمن به‌واسطه اهرم اجرایی مثل رسانه می تواند در نقاط حساس تصمیم‌گیری نقش ایفا کند و فکر می‌کنم انجمن مس ایران تاکنون با توجه به اینکه سالهای ابتدایی راه است، توانسته خوب عمل کند.

فضای قوی بازار مس و نیاز به پررنگ‌تر شدن انجمن مربوطه
در فضایی که اکثر بخش‌های صنعتی دور از هم هستند و سیاست های یکپارچه ندارند، انجمن می‌تواند این گروهها را به هم نزدیک کند و تصمیماتشان را به جهت منافع جمعی سوق دهد. انجمن مس ایران شروع خوبی داشته و تشکیل کمیته‌ها اقدام بسیار مناسبی بوده و طبق وظایف تعریف شده برای این کمیته‌ها، طیف وسیعی از مسائل و مشکلات حوزه امکان بررسی خواهد داشت. به طور کلی حضور تشکلهای تخصصی همواره تاثیر بیشتری داشته، چون در ارتباط با بخش خصوصی و تولیدکنندگان واقعی، به چالشها آگاهتر هستند و به صورت تخصصی تر می‌توانند راهکار ارائه دهند. انجمن باید با افزایش اعضا فراگیرتر عمل نماید که قطعا این هدف در طول زمان با جذب تولیدکنندگان بیشتر حاصل خواهد شد. به‌طور کلی انجمن‌ها در ایران جدید هستند و در ایران آنچنان که باید توسط دولت مورد حمایت و توجه قرار نمیگیرند، همانطور که در ایران هیچ سندیکای قدرتمندی نداریم ولی در کشورهای اروپایی یک سندیکا می‌تواند تاثیر مستقیم در نظرات دولت داشته باشد. ما با این رویکرد تمرین می‌کنیم که بتوانیم در آینده‌، حداقل برای صنعت مس این شرایط را ایجاد کنیم که نظرات کارشناسی و تخصصی به دولت ارائه دهیم و این موارد در تصمیمات دولتی لحاظ شود. مس صنعتی پول‌ساز است که ریسک پایینی برای بیزینس دارد و گردش نقدینگی در این صنعت بالاست. این فلز در بطن بسیاری از روندهای جهانی مانند افزایش استفاده از تجهیزات کم مصرف، تولید انرژی های تجدیدپذیر و گسترش زندگی های شبکه ای و اینترنتی قرار دارد. طی چند سال آینده، به دلیل تقاضای تولید خودروهای برقی  از مس بیشتری استفاده خواهیم کرد. خودروهای الکتریکی چهار برابر بیشتر از یک وسایل نقلیه موتور احتراقی مس مصرف می‌کنند و وزن مس در خودروهای الکتریکی ده برابر بیشتر از لیتیوم است. معادن هم در دنیا محدود است و این محدودیت یک قابلیت و پایگاه قدرت برای دارندگان مس است.
با توجه به تقاضای بالای صنایع سبز برای مس، روند نیاز به مس کماکان در سطح قابل توجهی خواهد بود. چین، آمریکا و اتحادیه اروپا کماکان مهم‌ترین مصرف‌‌کنندگان مس و پیش‌‌برندگان ایده ساخت جهان پاک بر پایه محصولاتی نوین، بدون کربن و هوشمند هستند. محصولاتی که در ساخت آنها از مس استفاده بیشتری می‌شود و تولید مس در جهان بازیگران مشخصی دارد. این نشان می‌دهد که فلز مس تا چه حد می‌تواند در آینده قدرتمند باشد پس این انجمن باید با چشم‌انداز مثبتی، قدرتمندتر شده و تعیین‌کننده باشد. هرچند که تولید ما زیاد نیست و این موضوع دلایل مختلفی دارد.
از عمده مشکلاتی که بر تولید ما تاثیر گذاشته بحث اکتشاف است. کارهای اکتشافی کاملی در معادن ایران انجام‌نشده و دوم اینکه ضریب بهره‌وری ما نسبت به دنیا با توجه به تکنولوژی‌های عقب‌افتاده بسیار پایین است. ما از تکنولوژی روز استفاده نمی‌کنیم و به عنوان مثال پروژه‌هایی در دست اجراست که تکنولوژی آن، کپی‌برداری از کودلکو است اما کپی که برای بیست سال قبل این شرکت بوده، این سبب شده که ما ضریب بهره‌وری مناسبی برای واحدهای فلزی نداشته باشیم. انجمن می‌تواند در این بزنگاهها پررنگ عمل کند و پل ارتباطی با انجمن های مس دنیا ایجاد کند، تبادلات علمی، مقالات و دانش روز را تسهیل نماید و یا شرایط حضور در همایشهای سالانه در کشورهای معدنی بالاخص مس را فراهم کند.

معرفی پروژه شرکت تلاشگران پایدار زرمس ایرانیان
پروژه احداث کارخانجات مس و طلای تلاشگران پایدار زرمس ایرانیان در محدوده معدن سیاستراگی واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان یک پروژه موفق و با بازدهی بالای پنجاه درصد از لحاظ سودآوری است که هیچگونه ریسکی حداقل برای ده سال آینده برای آن متصور نخواهد بود. میزان مس تولیدی در دنیا در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۲ میلیون تن است و میزان مصرف در همان سال ۲۵ میلیون تن برآورد شده است. مابه التفاوت مس مصرفی و مس تولید شده از محل تولید مس های بازیافتی تامین میشود.
آنچه که حائز اهمیت است بر اساس پژوهش انجام شده در موسسه علوم محیطی (CMI) میزان تقاضا برای مس تا سال ۲۰۵۰ حداقل سه برابر میشود که عمده مصرف آن مربوط به صنایع ساختمانی و خودروهای برقی است. به استناد آنچه که میزان تقاضا برای مس در آینده را مشخص می کند احداث کارخانجات مس سیاستراگی در دو بخش مس کاتدی و کنسانتره مس به عنوان سیاست های راهبردی هلدینگ معدنی سپهر تلاشگران تلقی شده است که از طریق شرکت تلاشگران پایدار زر مس ایرانیان در حال اجراست.پروژه مطابق برنامه زمانبندی مصوب هم زمان با تولید اولین نقشه ها در اردیبهشت ۱۴۰۰ در سه فاز احداث، اکتشاف و استخراج شروع به کار کرد و با وفاداری به برنامه زمانبندی با کمترین انحراف در فاز احداث به نتایج قابل قبولی رسید که با پیشرفت فیزیکی هشتاد درصد در احداث کارخانه ۳۰۰۰ تنی شماره یک مس کاتدی خود یکی از سریع ترین پروژه های جاری کشور از لحاظ اجرا است.
حجم قراردادهای منعقده تاکنون بالغ بر ۸۰ قرارداد در بخش های مهندسی، خرید و اجرا و از لحاظ آماری برای احداث تاکنون چهارصد هزار متر مکعب عملیات خاکی و سنگی انجام شده است و چیزی در حدود ۱۳۰۰ تن مقاطع فولادی مصرف شده است و بالغ بر هشت هزار متر مکعب حجم بتن مصرفی است و در بخشاکتشاف بالغ بر ۹۰۰۰ متر حفاری مغزه گیری انجام شده و در بخش معدن متناسب با عملیات معدن کاری بالغ بر ۳۵۰ هزار تن ماده معدنی و باطله تولید و حمل شده است، نیروهای به کار گرفته شده تاکنون به طور متوسط ۲۰۰ نفر شامل حداقل ۳۰ نفر دارای مدرک دکتری تخصصی، کارشناسی ارشد و مهندسی و کارشناسی است و مابقی در سایر رده های شغلی پروژه مشغول هستند و مطابق با آخرین برآورد هزینه های انجام شده طرح (کارخانه اول) تاکنون بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده که مطابق با پیشرفت ۸۰ درصدی طبق برنامه زمانبندی که موید پیشرفت مالی پروژه نیز است در حدود ۲۰ درصد نیاز به تامین منابع مالی دارد که برنامه ریزی لازم در این زمینه صورت گرفته است؛ بنابراین مطابق با آخرین بازنگری در برنامه زمانبندی، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری حداقل ماهیانه ۲۵۰ تن مس کاتدی به ظرفیت تولیدی مس کشور اضافه شده و کارخانه مس سیاستراگی به نام تلاشگران پایدار زر مس ایرانیان در مدار تولید قرار گیرد.

default

پست های مرتبط

پیام بگذارید